Tabelpagina Verpleging en Verzorging

Om terug te gaan naar de tabelpagina met de zorgkosten en aantallen voor de Verpleging en Verzorging, klik hier.

Bekostiging van de verpleging en verzorging

Rubriek 3 behandelt de kosten die gemaakt worden met betrekking tot de wijkverpleegkundige zorg in Nederland. Dit is zorg die via wijkverpleegkundigen verstrekt wordt en welke valt onder de dekking van het basispakket van de Zvw. Er geldt voor de wijkverpleging geen eigen risico. Verzekeraars waren volledig risicodragend voor deze categorie. Naast de Zvw, is er ook wijkverpleging onder de Wlz mogelijk, wanneer een verzekerde een Wlz-indicatie heeft.

Vanaf 2020 worden er extra kosten gemaakt vanwege de coronapandemie. Deze zijn onder te verdelen in direct patiëntgebonden kosten en indirecte kosten. De direct patiëntgebonden kosten worden verantwoord via reguliere prestaties en zijn voor de wijkverpleging niet terug te herkennen in de tabellen op Zorgcijfersdatabank.

Tarieven

De NZa stelt jaarlijks maximum tarieven vast binnen de wijkverpleging, daarnaast kent een aantal prestaties een vrij tarief: ‘ketenzorg dementie’, ‘belonen op maat’, ‘Regionale beschikbaarheidsfunctie voor onplanbare zorg’ en ‘Onderlinge dienstverlening’.

Beleidswijzigingen in de periode 2017-2021

2017

  • Intensieve Kindzorg en Ketenzorg dementie
    Vanaf 2017 valt ook intensieve kindzorg onder de wijkverpleging.1 Het betreft zorg aan kinderen tot achttien jaar die geneeskundige zorg nodig hebben of een hoog risico daarop hebben. De zorg bestaat uit verpleging en verzorging, verpleegkundige dagopvang voor zorg in een verpleegkundig kinderdagverblijf en verblijf voor zorg in een verpleegkundig kinderzorghuis. In 2016 was nog een overgangsregeling (vanuit de AWBZ) voor deze zorg van kracht. Ook de ketenzorg dementie valt vanaf 2017 onder de verpleging en verzorging. Voor 2017 werd deze vanuit experimentele bekostiging gefinancierd.

2019

  • Kwetsbare ouderen en wijkverpleging per maand
    Vanaf 2019 zijn er specifieke prestaties voor de bekostiging van wijkverpleging per maand.

2020

  • Wet zorg en dwang
    Vanaf 1 januari 2020 is de Wet zorg en dwang (Wzd) ingegaan. Deze wet regelt de rechten van mensen die te maken krijgen met onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname. Vaak gaat het om mensen met een psychogeriatrische aandoening zoals dementie of mensen met een verstandelijke beperking.2
  • Aanvullende vergoeding voor thuiszorgtechnologie
    Sinds 2020 is de aanvullende vergoeding voor het inzetten van thuiszorgtechnologie verruimd. Deze vergoeding kan gedeclareerd worden bovenop de uren voor directe contacttijd, waarbij het niet uit maakt welke vorm van thuiszorgtechnologie ingezet wordt. 

2021

  • Bekostigen digitale zorg
    Vanaf 2021 is de bekostiging van digitale zorg verruimd. Deze bekostiging biedt ruimte voor afspraken over inzet van digitale zorg. Beeldschermcommunicatie en telefonische contacten maken ook onderdeel uit van het uurtarief voor directe contacttijd met een patiënt.3

2022

  • Experimenten bekostiging wijkverpleging
    Vanaf 1 januari 2022 loopt een experiment en loopt en tot en met 2027. Het experiment onderzoekt onder meer of cliëntprofielen als instrument kunnen leiden tot een betrouwbare, consistente en werkbare vorm van, voldoende kostendekkende, bekostiging van de wijkverpleging in de Zorgverzekeringswet.​​​​​​​4

Methodiek Verdiepende analyses zorglasten Zvw 2017-2021

Voor het rapport Verdiepende analyses zorglasten Zvw 2017-2021, welke in 2022 is verschenen, wordt gebruik van gemaakt van declaratiegegevens die verstrekt zijn door de zorgverzekeraars aan het Zorginstituut via Vektis. Ten behoeve van de wettelijke taken worden deze gepseudonimiseerde declaraties gebruikt voor onder meer desbetreffend rapport.

In het tabellenoverzicht zijn de kosten voor de Zvw van 2017 tot en met 2021 te bekijken. Het verschil met deze kosten ten opzichte van de reguliere meerjarentabellen is dat de definitie hoe de kosten verantwoord worden voor elk jaar gelijk zijn aan 2022. Hierdoor wordt gecorrigeerd voor administratieve verschuivingen over de jaren en is het makkelijker om een getrouw beeld te krijgen van de ontwikkelingen vanaf 2017. Op dit moment zijn alle kosten zijn gebaseerd op de ramingen van de zorgverzekeraars uit de vierde kwartaalrapportage van 2021.

Omdat de kosten nog niet uitgedeclareerd zijn, zijn de laatste jaren nog aan verandering onder hevig. Tevens is 2021 (en in sommige gevallen 2020) nog leeg gelaten op de diepere niveaus, omdat er te weinig declaraties zijn.

Voor een uitgebreide beschrijving van de toegepaste methodiek, klik hier.

Voetnoten

  1. Nederlandse Zorgautoriteit. Regelgeving Verpleging en verzorging en intensieve kindzorg 2017 (CI/16/21c).
  2. Nederlandse Zorgautoriteit. Invoering Wet zorg en dwang kost jaarlijks 111 miljoen euro meer. Zie:  Invoering Wet zorg en dwang kost jaarlijks 111 miljoen euro meer | Nieuwsbericht | Nederlandse Zorgautoriteit (nza.nl).
  3. Nederlandse Zorgautoriteit. Wegwijzer bekostiging digitale zorg 2021. Zie: Wegwijzer bekostiging digitale zorg 2021 - Nederlandse Zorgautoriteit (overheid.nl).
  4. Nederlandse Zorgautoriteit. Nieuw bekostiging wijkverpleging: meer ruimte voor de zorg. Zie: Nieuwe bekostiging wijkverpleging: meer ruimte voor de zorg | Wijkverpleging | Nederlandse Zorgautoriteit (nza.nl).